Starosta obce: Mgr. Vladimír Čeklovský
Právne postavenie a kompetencie
Základnou jednotkou územnej samosprávy Slovenskej republiky je obec. Starosta obce je predstaviteľom obce a najvyšším výkonným orgánom obce. Právne postavenie starostu upravuje viacero právnych predpisov.
Postavenie starostu
ako jedného z orgánov samosprávy upravujú predovšetkým tieto zákony:
Zákon o obecnom zriadení vymedzuje postavenie starostu takto:
Starosta obce spĺňa všetky zákonné podmienky na to, aby mohol byť chápaný ako verejný činiteľ:
Tým, že starosta obce je volený priamo občanmi, nie obecným zastupiteľstvom, svoje právne postavenie odvodzuje nie od právomocí odovzdaných obecným zastupiteľstvom, ale priamo od občanov ako nositeľov štátnej moci. Starosta obce nie je členom kolektívneho voleného obecného zastupiteľstva, má samostatné a nezávislé postavenie.
Starostu obce volia obyvatelia obce na štyri roky na základe všeobecného, rovného, priameho volebného práva tajným hlasovaním.
je podľa § 13, ods. 3 nezlučiteľná s funkciou:
Starosta obce je zákonom o obecnom zriadení a Ústavou SR konštituovaný ako najvyšší výkonný orgán obce a predstavený obce.
Starosta obce nie je zamestnancom obce a voľbou do funkcie sa mu nezakladá pracovnoprávny vzťah k obci.
Pretože nejde o voľbu s účinkami pracovnoprávneho vzťahu podľa § 27 ods. 3 Zákonníka práce, nie je možné so zánikom mandátu spájať dôsledky uvedené v § 65 ods. 2 Zákonníka práce.
Starosta obce nesmie byť pre výkon svojich kompetencií ukrátený vo svojich právach
Starosta obce nie je zamestnancom obce a voľbou do funkcie sa mu nezakladá pracovnoprávny vzťah k obci.
Právne postavenie starostu obce možno zhrnúť do týchto bodov:
Kompetencie starostu obce:
Starosta obce je štatutárnym orgánom obce v majetkovoprávnych vzťahoch obce.
Postavenie starostu ako štatutárneho orgánu nemožno stotožňovať so všeobecnou právnou úpravou štatutárneho orgánu podľa § 20 ods. 1 Občianskeho zákonníka alebo podľa § 13 ods. 1 ObchZ.
Právna úprava postavenia starostu obce ako štatutárneho orgánu vyplýva z osobitostí samosprávy, keď najvyšším orgánom samosprávneho celku je vždy kolektívny volený orgán (obecné zastupiteľstvo) a niektoré právomoci môže starosta vykonávať len so súhlasom zastupiteľstva (napr. nakladanie s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a pod.).
Starosta je štatutárnym orgánom v pracovnoprávnych vzťahoch obce.
V súlade s § 9 Zákonníka práce právne úkony v pracovnoprávnych vzťahoch vykonávajú predovšetkým štatutárne orgány, iné orgány, pokiaľ to vyplýva z ich kompetencií alebo zamestnanci, ktorí sú štatutárnym orgánom poverení na výkon právomocí v pracovnoprávnych vzťahoch.
Lehota na podávanie oznámení funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov:
podľa ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov je do 30. apríla každého kalendárneho roka.
Tlačivá sú tiež dostupné na webe NRSR: https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=vnf/formulare